Максім Лужанін. "Добры хлопец Дзік": адметнасці будовы аповесці. Рэальная аснова твора
Задачы:
прааналізаваць змест раздзелаў “Што ж за ён быў, той хлопец?”, “Легенда пра паходжанне”, “Як Брэх стаў дзікам” – пазнаёміцца з героямі твора, прааналізаваць жыццёвы ўклад сям’і Гаспадара, ацаніць паводзіны персанажаў.
Ніякі не медаліст і не нашчадак
славутых сабачых радоў з дыпломамі
і радаслоўнаю, вытокі якой губляюцца
недзе ў абымшэлых часах.
Затое – сябар!
Максім Лужанін
Слова пра пісьменніка
Максім Лужанін (сапраўднае прозвішча Аляксандр Амвросьевіч Каратай) – адзін са старэйшых пісьменнікаў нашай літаратуры. Паэт, празаік, кінадраматург, сатырык, гуманіст, перакладчык.
Максім Лужанін вельмі рана навучыўся чытаць і ў родных Прусах быў галоўным чытальнікам газет. Ён чытаў іх пры комінку сваім непістменным аднавяскоўцам, нават бацька дзівіўся такім незвычайным здольнасцям сына.
У доме Каратаяў было шмат жывёл: кошка, сабакі, куры з куранятамі. Памяць дзяцінства захавала ў будучага пісьменніка самыя хвалюючыя ўспаміны і ўражанні, сярод якіх пэўнае месца займае сяброўства з хатнімі жывёламі.
Жыццялюбам, чалавекам вялікай душы т чулага сэрца паўстаў перад намі Максім Лужанін у сваёй аповесці “Добры хлопец Дзік”, у якой паказаў сваю любоў да жывой прыроды, уменне тонка адчуваць хараство.
Пытанні тэорыі літаратуры
Аповесць –тпераважна празаічны твор (радзей вершаваны), які мае адну сюжэтную лінію, звязаную з галоўным героем, які паказаны ва ўзаемаадносінах з іншымі персанажамі на працягу значнага часу.
Замае прамежкавае месца паміж раманам і апавяданнем.
(Для запісу ў сшытак па літаратуры)
Характэрныя адметнасці аповесці:
Адрозненні ад апавядання
|
Аб’ём
|
Больш поўная і глыбейшая характарыстыка персанажаў
|
Наяўнасць апісанняў
|
Разгорнутасць сюжэта
|
Большая колькасць другарадных персанажаў
|
Агульнае
|
Важкую ролю адгрывае голас аўтара або апавядальніка
|
Самастойнае чытанне 1-3 раздзела аповесці
- Пазнайце слова па апісанні (пісьмова ў сшытку)
Слова
|
Значэнне
|
|
Спецыяліст, які вывучае сабак, іх пароды, звычкі, паводзіны, умовы ўтрымання і развядзення
|
|
Бязладны шматгалосы крык
|
|
Мужчынскі голас, сярэдні паміж басам і тэнарам
|
|
Хуткі, пругкі
|
üПры якіх умовах вы пазнаёміліся з галоўным героем твора?
üХто ён і які? Свае думкі падмацуйце цытатамі з тэксту.
üЧаму ўсе члены сям’і лічылі яго “за сямейніка” і сябра?
üЯк пісьменнік адносіцца да Дзіка? Абгрунтуйце сваю думку.
üА якое ваша стаўленне да сабакі? Чаму?
üХто прынёс Дзіка ў сям’ю Гаспадара? Які выгляд мела шчаня?Зачытайце гэтае месца ў творы?
üРаскажыце пра радаслоўную Дзіка. Ці паверылі вы Марату? Чаму?
üШто сталася з маленькім шчанюком праз год? Як на гэта адрэагавалі члены сям’і?
üЯкую першапачатковую мянушку меў Дзік? Перакажыце гэты эпізод твора блізка да тэксту.
разгарнуць » / « згарнуць